Senin, 08 Februari 2010

Lawatan Pengantarabangsaan PMFPI UKM ke Aceh Berjaya

Setelah 4 hari berada di bumi Aceh Darussalam sejak tanggal 5 Feb yang lalu, hari ini seramai 39 mahasiswa dari Fakulti Pengajian Islam ( FPI) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang menyertai Lawatan Pengantarabangsaan ke Aceh melangkah kaki meninggalkan tanah bersejarah ini menggunakan pesawat Air Asia.Rombongan ini diiringi oleh Pro.Madya Dr Fauzi Naim yang merupakan salah seorang pensyarah di Fak.Pengajian Islam UKM.

Acara penuh dilaksanakan pada Hari Sabtu iaitu kunjung hormat ke IAIN Ar-Raniry. Pada sebelah paginya, para peserta sempat bersama Pembantu Rektor IAIN, Bapak Syahrizal dan pimpinan Badan Eksekutif Mahasiswa (BEM) IAIN dalam sesi dialog antara dua university ini. Selepas solat Zohor, acara diteruskan dengan Forum Mahasiswa yang bertajuk: Cabaran Masa Depan: Tahap Ketahanan Mahasiswa Pengajian Islam Dalam Masyarakat Kontemporer. Mahasiswa UKM menghantar 2 orang wakilnya dan BEM IAIN menghantar 2 wakilnya untuk menjadi panelis forum. Antaranya, dari UKM, Sdr Mubarak dan BEM IAIN, Presidennya, Sdr Heri Maulizar.

Selama berada di Aceh, mahasiswa FPI UKM ini diiringi oleh pimpinan PKPMI-CA melawat ke beberapa buah rumah anak yatim mangsa Tsunami dan konflik, tempat-tempat sejarah Tsunami, sejarah Kerajaan Islam Aceh Darussalam, Muzium Aceh dan sebagainya.

Pada malam tadi, para mahasiswa dari UKM ini berpeluang mengadakan sesi ramah mesra dengan mahasiswa Malaysia yang menuntut di IAIN Ar-Raniry. Antara yang menyampaikan ucapan pada malam tadi adalah YDP PKPMI-CA, Sdr. Azzar Ismail, Pengarah Program Lawatan UKM, Sdr. Khairul Anuar, YDP Persatuan Mahasiswa FPI UKM, Sdr.Amir dan Presiden ISIUKM, Sdr Nazri. Wakil ISIUKM menjelaskan mengenai perkembangan pilihanraya kampus di UKM yang penuh dengan sejarah apabila julung kalinya pihak FRU menggempur mahasiswa di dalam kampus. Pelbagai penyelewangan dalam pilihanraya kampus turut didedahkan oleh beliau.

Perkembangan sahabat-sahabat di UKM boleh lihat disini: http://myblog-pmfpi.blogspot.com/

(gambar-gambar sekitar lawatan akan dimasukkan kemudian)

1 komentar:

Unknown mengatakan...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.