Sabtu, 11 Juli 2009

Taujih Akademik

Assalamu’alaikum…

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah s.w.t, hari silih berganti, bulan berganti tahun. Diam tak diam kita telah berada di penghujung tahun 2009. Bermakna hampir setahun kita bergelar mahasiswa/wi Institut Agama Islama Ar-Raniry (atau tak lama lagi jadi UIN). Sudah pasti banyak yang telah kita pelajari dan alami sepanjang tempoh tersebut.

Jika diimbas kembali apa yang telah kita lakukan sepanjang setahun yang telah berlalu itu, apakah semuanya sudah memadai untuk diri kita? Ataupun segala yang kita lakukan masih memerlukan peningkatan dan pembaharuan?

Sudah banyak yang kita belajar dan fahami, namun adakah semuanya diaplikasikan? Jawapannya cuma ada pada diri sendiri…

Mahasiswa/wi adalah golongan yang menjadi tonggak kepada aspirasi bangsa. Harapan dan peranan yang dipikul oleh mereka amat berat dan memerlukan persediaan serta persiapan yang terancang dan sistematik. Masyarakat amat mengingini generasi yang lahir daripada lembah ilmu ini mampu membawa angin perubahan dalam mendepani arus kehidupan yang semakin kompleks. Oleh itu, kita perlu bersedia untuk berdepan dengan pelbagai dimensi cabaran dan ujian.

Salah satu ujian terdekat kita adalah final exam. Untuk mendepaninya kita perlu memperlengkapkan diri kita sesempurna mungkin. Poin penting untuk menyediakan ‘kelengkapan’ tersebut adalah:

1. Kita adalah ‘motivator’ untuk diri kita sendiri. Untuk menunggu orang menasihati kita dan memberi motivasi kepada kita belum tentu bila. Jadi kitalah yang perlu mendidik jiwa kita untuk berjaya.

2. Ilmu itu cahaya dan cahaya Allah tidak akan menerangi hati-hati orang yang berbuat maksiat kepada-Nya. Kebiasaannya kita memang mudah untuk menerima dan memahami sesuatu ilmu yang diajarkan tapi amat mudah untuk melupakannya lantaran diri kita yang tidak mempraktikkannya dalam kehidupan seharian yang dijalani. Salah satu faktor yang menyebabkan ‘lupa’ ini ialah tiada keberkatan dalam ilmu yang kita pelajari. Untuk mendapatkan keberkatan ini, kita perlulah melakarkan satu perubahan atau pentajdidan kepada diri kita, muhasabah diri sendiri adakah niat di hati sudah sebati, syariat sudah dipatuhi, ilmu yang dipelajari sudah diajari dan diamali.. Baiki segala kesilapan yang telah kita lakukan sama ada secara sedar ataupun tidak.

Semoga musim peperiksaan ini dilalui dengan penuh semangat, usaha yang mantap, jawapan yang cermat, dan doa yang berterusan. Ingatlah bahwa nilaian kita dalam ujian bukan hanya untuk dinilai pensyarah (dosen) tapi untuk dapatkan nilai di akhirat dengan mendapatkan keberkatan dari Allah.



"Kesatuan Memartabatkan Keintelektualan Ummah"


p/s: Jangan meniru dalam exam kerana salah satu cara untuk mendapatkan berkat Allah adalah dengan berlaku ihsan* (melakukan sesuatu seolah-olah Allah melihat kamu dan kamu melihat Allah) dalam ujian. Mungkin ramai yang menganggap perkara ini biasa tapi sebenarnya yang biasa itulah yang jarang orang titik beratkan.


*rujuk semula utk dapatkan pengertian lanjut


Nur Madihan bt Yaacob

Timbalan Biro Akademik dan Penerbitan

HELWANI PKPMI-CA

Tidak ada komentar: