Senin, 28 Desember 2009

Rehlah Mahabbah ke Pantai Neuhen

Bagi merapatkan dan mengukuhkan ukhwah antara mahasiswa Malaysia di IAIN Ar-Raniry, Aceh yang berlatarbelakangkan dari pelbagai pusat pengajian di Malaysia, sebuah program rehlah telah diadakan semalam bertempat di

Pantai Neuhen, Kabupaten Aceh Besar, Nanggroe Aceh Darussalam. Program Rehlah Mahabbah bertemakan ‘Ukhwah Islamiyyah’ ini adalah dibawah anjuran Biro Rehlah & Sambutan PKPMI-CA 09/10.

Walaupun perjalanan program ini dalam suasana yang agak santai tanpa sebarang pengisian formal dari mana-mana pengkuliah, namun peserta yang jumlahnya mencecah angka 70 orang tersebut tetap diberi pengisian melalui pelbagai modul-modul bertemakan ukhwah dan kebersamaan di dalam berorganisasi.Rehlah singkat yang bermula dari jam 9.00 pagi dan berakhir jam 3.00 petang tanggal 27 Dis 2009 bersamaan 10 Muharram 1431 H ini dimulai dengan bacaan ayat suci Al-Qur’an, ucapan Pengarah Program (Peng.Biro Rehlah & Sambutan) dan YDP PKPMI-CA.

Dalam ucapannya pada program yang dilaksanakan sehari selepas genapnya 5 tahun musibah Tsunami di Aceh tersebut, YDP mengucapkan tahniah atas kebersamaan dan komitmen yang ditunjukkan oleh ahli-ahli PKMPI-CA yang hadir dan mengharapkan ada sesuatu yang boleh dibawa pulang oleh mereka seusai program khasnya soal ukhwah dan kebersamaan dalam menggerakkan organisasi mahasiswa Islam Malaysia di Aceh iaitu PKPMI-CA. Seterusnya peserta dipisahkan antara Muslimin dan Muslimat ditempat yang berasingan untuk mengikuti aktiviti bermodul tersebut di bawah bimbingan beberapa panitia.

Solat Zohor dilakukan secara berjamaah dibawah teduhan pohon-pohon kelapa di pesisiran Pantai Neuhen yang berhadapan dengan Pulau Sabang, sebuah pulau indah dan cantik di bumi Aceh. Selesai solat dan makan tengah hari, para peserta melakukan aktiviti bebas masing-masing. Majlis diakhiri dengan bacaan doa, salawat dan bersalaman antara para peserta dan pihak panitia yang merupakan pimpinan PKPMI-CA.

Tidak ada komentar: