Minggu, 18 Oktober 2009

Catatan Kegiatan Mahasiswa Malaysia di IAIN Ar-Raniry

19 Okt 2009 :

Perjalanan Usrah Mingguan untuk seluruh mahasiswa Malaysia yang dikelolakan oleh Biro Dakwah & Pembangunan Insan PKPMI-CA dimulai. Naqib dan Naqibah adalah dikalangan pimpinan PKPMI-CA khasnya mereka yang berada ditahun terakhir.

17 Okt 2009 :

Mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) dan Pengerusi-Pengerusi Biro PKPMI-CA bagi membincangkan program Qurban Bersama Masyarakat Aceh yang dijadualkan akan berlangsung pada 27 Nov 2009 nanti. Program ini disasarkan kepada mangsa Tsunami dan konflik, masyarakat kampung sekitar Darussalam (sekitar kampus IAIN Ar-Raniry) dan mahasiswa Malaysia. Al-Akh Mohd Ikram bin Ramli ( Peng.Biro Kebajikan, Keselamatan dan Kediaman ) diamanahkan menjadi pengarah program korban ini dengan dibantu oleh Al-Ukht Roslina bt Mohamad ( Tim.Peng.II Biro Kebajikan, Keselamatan dan Kediaman ) sebagai timbalan pengarah.

16 Okt 2009 :

Majlis Taklimat khas kepada Nuqaba’ dan Naqibat Usrah Mingguan untuk mahasiswa baru dari Malaysia. Taklimat disampaikan oleh Peng.Biro Dakwah & Pembangunan Insan.

15 Okt 2009 :

Mahasiswa Malaysia di Fakultas Syariah bergerak ke lokasi Kuliah Pengabdian Masyarakat (KPM) untuk gelombang yang pertama bersama mahasiswa-mahasiswa daripada Aceh yang menuntut di IAIN Ar-Raniry. Lokasi KPM kali ini di Aceh Tamiang, Aceh Singkil, Kota Cane, Takengon dan Subulussalam. Masa yang diambil untuk tiba di Aceh Singkil, Aceh Tamiang dan Subulassalam lebih 1 hari setengah dan terpaksa melewati muka bumi Medan terlebih dahulu. KPM adalah program praktikal bagi mahasiswa tahun akhir disini yang mengambil masa selama 45 hari lamanya.

14 Okt 2009 :

Majlis Ta’aruf seluruh pimpinan PKPMI-CA bersama mahasiswa baru dari Malaysia yang tiba pada Ogos 2009 yang lalu. Majlis ini terpaksa ditunda agak lewat kerana setibanya mahasiswa baru pada Ogos lalu, sebahagian besar pimpinan PKPMI-CA dari Fakultas Ushuluddin sedang berada di lokasi Kuliah Pengabdian Masyarakat.

11 Okt 2009 :

PKPMI-CA telah diundang khas ke studio Radio Antero yang terletak di Ulee Kareng, Banda Aceh didalam acara ‘Brifing Campus’ yang merupakan siaran mingguan setiap pagi Ahad, jam 09.00 pagi. PKPMI-CA diwakili oleh Al-Akh Mohd Zaim Irsyad bin Zainal Abidin ( Peng.Biro Informasi dan Hubungan Luar ) dan Al-Ukht Nurul Najwa bt Muhamad ( Peng.Hal Ehwal Wanita Islam –Helwani ). Antara lain, mereka diwawancara mengenai perkembangan terkini mahasiswa Malaysia di Aceh, mengapa IAIN Ar-Raniry menjadi pilihan, perkembangan Malaysia dan sebagainya. Pendengar radio tersebut yang kebanyakannya dikalangan mahasiswa turut membuat panggilan untuk mengemukakan beberapa persoalan kepada wakil PKPMI-CA

08 Sept 2009 :

Hari Ukhwah Islamiyyah (HUI) untuk mahasiswa baru daripada Malaysia dilaksanakan di Aula Biro Rektor IAIN Ar-Raniry. Program setengah hari yang diisi dengan taklimat dari pimpinan PKPMI-CA, Forum Mahasiswa dan pelbagai aktiviti ini dirasmikan oleh Bapak Nasir Budiman, Pembantu Rektor I IAIN Ar-Raniry yang juga merupakan penasihat PKPMI-CA. HUI yang dilaksanakan dalam bulan Ramadhan tersebut diakhiri dengan bacaan Doa Rabithah serta Ifthor Jama’ie dan Solat Maghrib bersama.

07 Sept 2009 :

Mahasiswa Malaysia di Fakultas Ushuluddin selesai mengikuti KPM kha untuk mahasiswa Malaysia sahaja selama 45 hari bertempat di Kecamatan Montasik, Kabupaten Aceh Besar, Nanggroe Aceh Darussalam.

Ogos 2009 :

Tempoh kehadiran mahasiswa baru dari Malaysia.

24 Julai 2009 :

Bermula KPM mahasiswa Malaysia di Fakultas Ushuluddin seramai 39 Muslimin dan Muslimat.

Tidak ada komentar: