Minggu, 18 Oktober 2009

Maklumat Terkini Mahasiswa Malaysia di IAIN Ar-Raniry

Jumlah terkini mahasiswa Malaysia di IAIN Ar-Raniry yang merupakan lepasan dari pelbagai pusat pengajian di Malaysia yang tiba pada Ogos 2009 yang lalu adalah seperti berikut :

KIAS, Kelantan Darul Naim : 13 Muslimin dan 11 Muslimat.

KIPSAS, Pahang Darul Makmur : 1 Muslimin dan 4 Muslimat

UNITI, Negeri Sembilan Darul Khusus : 3 Muslimin dan 1 Muslimat

MARSAH, Johor Darul Takzim : 9 Muslimin dan 2 Muslimat

Ma’ahad Tahfiz Malim Nawar, Perak Darul Ridzuan : 7 Muslimin.

Taman Pengajian Islam, Terengganu Darul Iman : 1 Muslimin dan 2 Muslimat.

Persendirian : 1 Muslimin dan 2 Muslimat

Jumlah mahasiswa Malaysia di IAIN Ar-Raniry yang merupakan lepasan dari pelbagai pusat pengajian di Malaysia yang tiba pada Ogos 2008 yang lalu adalah seperti berikut :

KIAS, Kelantan Darul Naim : 117 Muslimin dan Muslimat

Ma’ahad Tahfiz Malim Nawar, Perak Darul Ridzuan : 11 Muslimin.

Jumlah keseluruhan mahasiswa Malaysia di IAIN Ar-Raniry sekarang telah melebihi 200 orang termasuk sejumlah mahasiswa dari Madrasah Ibtida’iyah, Kedah Darul Aman yang telah menuntut disini bermula pada tahun 2007 yang lalu. Sebelumnya, mahasiswa daripada Malaysia telah ada di sini dan pasca konflik antara Gerakan Aceh Merdeka (GAM) dan Tentera Nasional Indonesia (TNI) era Presiden Suharto sehinggalah Presiden Megawati dan berakhir sepenuhnya pada tahun 2005 di era Presiden Susilo Bambang Yudhoyono, mahasiswa Malaysia terpaksa pulang. Kepulangan mahasiswa Malaysia juga berlaku pasca Tsunami 26 Dis 2004.

Maka, senarai diatas adalah senarai terbaru mahasiswa Malaysia di IAIN Ar-Raniry selepas pembangunan di Aceh dibangunkan semula selepas Tragedi Tsunami.

Tidak ada komentar: