Minggu, 25 Oktober 2009

Mahasiswa Malaysia Fak.Ushluddin Sertai SALAM 2009

Hampir 50 mahasiswa di Fakultas Ushuluddin dari pelbagai jurusan menyertai program rehlah anjuran pihak Musholla Az-Zilal, Fak.Ushuluddin hari ini. Program yang diberi nama SALAM atau ringkasan dari ‘Semangat Anda Langkah Anda Menuju Musholla Az-Zilal’ adalah acara tahunan sebagai wasilah bagi menyediakan anggota baru yang sedia untuk bersama dengan aktivitas dakwah kampus khasnya di Fak.Ushuluddin.

Program ini telah dirasmikan oleh Pembantu Dekan 3 Fak.Ushuluddin, Ibu Juwaini sekitar jam 08.00 pagi dan setelah itu, peserta langsung bergerak ke tapak program di Pantai Lhoknga tepat jam 09.00. Perjalanan ke lokasi program menggunakan bas dengan melintasi Banda Aceh mengambil masa sekitar 45 minit dicampur dengan kesesakan lalu lintas di tengah kota.

Dengan tema ‘Bersama Az-Zilal Membentuk Mahasiswa Ushuluddin Bertaqwa dan Berakhlak’, program singkat dari pagi dan berakhir sehingga jam 5.00 petang tadi berjaya dilaksanakan dengan baik. Para peserta dan panitia dihidangkan dengan 2 kuliah lapangan mengenai persaudaraan Islam, akhlak dan tanggungjawab mahasiswa dalam aktivitas dakwah kampus oleh Bapak Fauzi Saleh yang merupakan salah seorang dosen (pensyarah) di Fak.Ushuluddin dan Al-Akh Muhammad Fadhlullah, pengkuliah ke-2 yang merupakan Peng.Biro Dakwah & Pembangunan Insan PKPMI-CA 09/10 yang juga mahasiswa di Fak.Ushuluddin.

Selain itu, para peserta juga dilibatkan dalam beberapa game yang berkonsepkan ukhwah, kerjasama, kreativiti dan keyakinan diri. Di pengakhiran program, para peserta dipecahkan kepada beberapa Usrah atau Halaqah (kelompok) – (istilah di kampus Indonesia) dan diamanahkan beberapa naqib dan naqibah untuk terus bersama mereka selepas selesai program SALAM ini. Mahasiswa Malaysia turut kelihatan meluangkan masa untuk bersama dalam acara ini. Acara bertambah meriah dengan kebersamaan yang ditunjukkan oleh Presiden Lembaga Dakwah Kampus (LDK), Sdr.Zubir yang hadir dalam acara hari ini.

Tidak ada komentar: