Jumat, 30 Oktober 2009

Rombongan Dari Perak Bertemu PKPMI-CA

PKPMI-CA sangat berbesar hati kerana dikunjungi oleh rombongan dari Negeri Perak Darul Ridzuan yang tiba dalam misi melawat Aceh atas nama Koperasi Masjid (KOMAS) Safar Travel & Tours. Dimaklumkan, KOMAS yang dipengerusikan oleh Sheikh Mohd Nor Al-Hafiz saat ini baru berusia sekitar 1 bulan setengah setelah penubuhannya tanggal 17 Sept lalu.

Majlis ramah mesra antara rombongan dari Negeri Perak ini, telah dihadiri hampir 150 orang mahasiswa dan mahasiswi Malaysia yang menuntut di IAIN Ar-Raniry. Saat ini, sebahagian dari mahasiswa Malaysia di Fakultas Syariah masih berada di lokasi praktikal Kuliah Pengabdian Masyarakat (KPM) yang bertempat di daerah Aceh Singkil, Aceh Tamiang dan Takengon.

Pertemuan yang dirancang dalam masa yang singkat, namun berjalan dengan baik itu diisi dengan ucapan oleh wakil YDP PKPMI-CA yang menerangkan sedikit sebanyak mengenai PKPMI-CA dan kondisi mahasiswa Malaysia di sini. Kemudian diteruskan dengan ucapan oleh Al-Fadhil Ust Ibrahim Mahmud yang merupakan seorang mudir disebuah sekolah di Negeri Perak. Antara lain, beliau menyampaikan peri pentingnya golongan mahasiswa agama yang bakal pulang sebagai ulama yang sedang dinantikan oleh masyarakat.

Turut menyampaikan ucapan pada malam tadi adalah Pengerusi PERKIM Negeri Perak iaitu Dato’ Abu Bakar Syaari dan juga Dr Zulkarnain yang merupakan bekas pegawai di Jabatan Pelajaran Negeri Perak.

Majlis berakhir dengan sumbangan zakat kepada mahasiswa Malaysia yang disampaikan oleh Ust Mohd Noor bin Embee yang juga antara ahli rombongan tersebut. PKPMI-CA juga menerima sedikit sumbangan bagi menjayakan ibadah Qurban yang bakal diadakan tanggal 27 Nov ini.

Kami dimaklumkan, rombongan ini akan bertolak pulang ke Malaysia pada hari ini setelah tiba di Aceh pada hari Rabu kelmarin.

Tidak ada komentar: