Senin, 14 Desember 2009

Sekitar Daurah Mingguan : Saya Muslim 24 Jam

Dalam rangka menjadikan PKPMI-CA sebagai sebuah organisasi mahasiswa Malaysia di Aceh yang bukan sahaja menguruskan masalah kebajikan ahli, namun melaksanakan agenda dakwah dan pembinaan mahasiswa yang berilmu, beramal, berakhlak dan mempunyai fikrah Islam yang baik, Biro Dakwah & Pembangunan Insan PKPMI-CA 09/10 semalam telah mengadakan sebuah Daurah Mingguan Kali-1.

Program Daurah ini diisi oleh Al-Fadhil Ust Roly Triwahyudi, S.TP yang merupakan anggota Ikatan Dai Indonesia Cabang Aceh dan Direktor kepada Lembaga Cinta AL-Qur’an (LCA). Acara daurah kali ini menaikkan perbahasan mengenai ‘Saya Muslim 24 Jam’ yang berpedomankan karya Al-Marhum Dr.Fathi Yakan, Maza Ya’ni Intima’ Lil Islami ? ( Apa Ertinya Saya Menganut Islam ).

Program bertambah menarik dengan tentatif yang memuatkan sebuah modul yang dilakukan oleh semua peserta daurah yang berjumlah lebih 50 orang secara berkumpulan. Ianya dilakukan seusai tamatnya perbahasan ‘Saya Muslim 24 Jam’ oleh Ust Roly. Para peserta diarahkan membentuk sebuah persatuan mahasiswa di Aceh dengan misi, visi, organisasi dan sekitarnya mengikut kreativiti masing-masing berpedomankan tajuk Saya Muslim 24 Jam. Kemudian beberapa kumpulan membentangkan hasil perbincangan mereka disertai pertanyaan dan kritikan membina dari para peserta lain.

YDP PKPMI-CA, Al-Akh Mohammad Azzar turut merakamkan ucapan terima kasih kepada para mahasiswa yang meluangkan waktu menjadi peserta daurah dan mengharapkan komitmen mereka untuk acara-acara selanjutnya. Program berjalan dengan lancer bermula jam 09.45 pagi dan berakhir dengan solat fardhu Zohor secara berjama’ah ditempat acara diadakan iaitu di Masjid Baitul Muttaqin, Darussalam, Banda Aceh yang terletak berhampiran kampus.

Tidak ada komentar: