Rabu, 07 April 2010

SEMUA RAKYAT PKPMI-CA DIMINTA BERTENANG

Gempa dengan kekuatan di atas 7.2 skala Richter di Aceh yang berpusat di Tenggara Sinabang, berkedalaman 34 kilometer di bawah permukaan laut menyebabkan gegaran kuat. Kejadian berlaku pada pukul 5.15 waktu Indonesia Barat (WIB). Berikutan kejadian gempa bumi itu telah meneyebabkan bekalan letrik dan jaringan telekomunikasi telah terputus selama 4 jam selepas gempa bumi.

Menurut kenyataan daripada YDP Persatuan Kebaghsaan Pelajar Malaysia Di Indonesia Cawangan Aceh (PKPMI-CA) saudara Mohd Azzar bin Ismail berkata “ Alhamdulillah seramai 195 orang mahasiswa Malaysia selamat dari kejadian gempa bumi dan tiada berlaku sebarang kecederaan bahkan kemalangan sekalipun”. “Dalam masa yang sama dengan kejadian gempa bumi ini juga tidak mematahkan semangat mereka untuk ke kuliah pada jam berikutnya” tambah beliau.

Dalam masa yang sama setelah beberapa jam, Saudara Mohd Azzar telah mendapat panggilan telefon daripada Dato Dr. Junaidy Abu Bakar Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia Indonesia (JPMI) dan En. Azman selaku Warden Kedutaan Besar Malaysia Indonesia . Dengan nada yang penuh keprihatinan beliau meminta supaya semua mahasiswa Malaysia sentiasa dalam keadaan berjaga-jaga. Pihak kedutaan akan sentiasa menindaklanjuti perkembangan Mahasiswa Malaysia di Aceh dari masa ke semasa.

Menurut pakar gempa dari Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia (LIPI), Dr Danny Hilman Natawijaya, ada dua pulau berpenduduk padat yang berada di pusat gempa. Danny yang lama melakukan penelitian kegempaan di Sumatera memperkirakan, akibat dari gempa bumi dua pulau mengalami kesan terparah. Dan menurut beberapa kajian, tidak menutup kemungkinan akan berlaku gempa akan berlaku beberapa gempa susulan. Semua posisi diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga.

Tidak ada komentar: