Kamis, 19 November 2009

Mahasiswa Malaysia Bersama Tarbiyyah Fair 2009

Mahasiswa Malaysia di IAIN Ar-Raniry bukan sahaja menjadikan kampus ini sebagai tempat menadah ilmu pengetahuan di bilik kuliah semata-mata. Penglibatan mereka dan kebersamaan mereka dalam pelbagai lapangan kegiatan di IAIN Ar-Raniry samada kurikulum dan ko-kurikulum kini menjadi perhatian pelbagai pihak.

Pagi tadi PKPMI-CA menghantar wakil mereka untuk menyertai Festival Nasyid Se-Banda Aceh & Aceh Besar yang diadakan di Auditorium Ali Hasyimi, IAIN Ar-Raniry. Festival ini merupakan sebahagian dari acara yang disusun di dalam program Tarbiyyah Fair yang sudah berjalan sekitar satu minggu dan akan berakhir pada 12 Dis 2009 nanti.Tarbiyyah Fair 2009 digerakkan oleh Badan Eksekutif Mahasiswa ( Bemaf ) Fakultas Tarbiyyah IAIN Ar-Raniry yang merupakan program tahunan mereka.

Dalam festival nasyid yang disertai oleh 6 buah kumpulan nasyid dari beberapa IPT tempatan dan beberapa buah sekolah menengah sekitar Banda Acehpagi tadi, kumpulan nasyid dari mahasiswa Malaysia yang dikenal dengan nama In-Shoff melakukan persembahan pada giliran yang keempat dengan disusuli kritikan dari beberapa juri hakim sebagai penambahbaikan kepada setiap kumpulan. Nasyid mereka berjudul ‘Tuntutlah Ilmu diawali dengan sebuah nasyid yang wajib dipersembahkan oleh setiap kumpulan sebagai syarat pertandingan iaitu ‘Skala Mentari’.

Dalam waktu yang sama, diluar auditorium diadakan pertandingan memasak yang juga disertai oleh kumpulan mahasiswi dari Malaysia. Pelbagai jenis makanan disediakan oleh setiap kumpulan yang melambangkan pelbagai daerah di Aceh Darussalam.

Kumpulan mahasiswi Malaysia yang menamakan diri mereka BAKRIS berhadapan dengan 10 kumpulan mahasiswa asal Aceh yang terdiri dari 7 kumpulan perempuan dan 3 kumpulan lelaki dengan mempersembahkan masakan mereka dari Malaysia iaitu Sup Cendawan Ala Malaysia.

Antara program yang telah dijalankan selama program Tarbiyyah Fair 2009 ini adalah Seminar Pendidikan Internasional, Seminar Perempuan Aceh, Education Expo, Kompetisi Fotografer, Pelatihan Event Organizer dan sebagainya. Pemenang-pemenang bagi setiap pertandingan selama Tarbiyyah Fair 2009 berjalan dijangka akan diumumkan pada Majlis Penutupannya nanti tanggal 12 Dis 2009.

Tidak ada komentar: