Sabtu, 28 November 2009

Majlis Qurban Bersama Masyarakat Aceh Berjaya

Setelah bertungkus lebih sebulan lamanya merencana dan bekerja bagi menjayakan Majlis Sambutan ‘Idul Adha 1430 Hijrah bersama anak yatim dan masyarakat Aceh, akhirnya kerja keras dari seluruh panitia pelaksana ibadah qurban PKPMI-CA bersama seluruh ahlinya berjaya melaksanakan program tersebut dengan jayanya tanggal 27 Nov 2009 / 10 Dzulhijjah 1430 Hijriyyah, semalam ( Jumaat ).

Program ibadah qurban ini yang dilaksanakan di Aceh Community Service ( ACR ) ini merupakan anjuran bersama antara PKPMI-CA dan Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia ( PERKIM ) Cawangan Kuala Muda, Kedah yang diketuai oleh Hj Abdul Hamid yang sebelumnya telah tiba di Aceh sekitar sebulan yang lalu bagi membincangkan program ini bersama pihak pimpinan PKPMI-CA. Sekitar 30 orang ahli rombongan yang tiba di Aceh pada hari Khamis bersama Pengarah PERKIM Kuala Muda ini. Dimaklumkan bahawa dikalangan mereka adalah peserta yang mengambil bahagian dalam ibadah qurban tersebut.

Sebahagian besar ahli PKPMI-CA telah berkampung di ACR sejak petang Khamis lagi bagi melakukan beberapa tugasan segera yang perlu diselesaikan. Selebihnya hadir pada malam tersebut dan pagi program ibadah qurban dijalankan. Kedudukan ACR dari kampus IAIN Ar-Raniry, Darussalam, Banda Aceh memakan masa 20 minit perjalanan menggunakan motosikal.

Selesai solat Idul Adha dimasjid berdekatan pada jam 07.40 pagi ( 08.40 Malaysia ), seluruh mahasiswa Malaysia membantu urusan penyembelihan, melapah dan memotong daging 2 ekor lembu yang disembelih oleh Teungku ( Ustaz ) di kampung berkenaan. 1 ekor lembu dibahagikan daging-dagingnya kepada semua kepala keluarga di kampung berkenaan dan anak-anak yatim dan seekor lagi dimasak untuk dijamu kepada masyarakat setempat, anak yatim, mahasiswa Malaysia, rombongan PERKIM dan sebagainya. Jenis masakan digabungkan antara versi Malaysia dan Aceh sehingga tetatmu yang tiba memuji masakan dari Malaysia tersebut.

Majlis rasmi dimulai pada jam 02.00 petang seusai solat Juma’at dengan kehadiran masyarakat dan anak-anak yatim yang menetap di ACR. Anak yatim ACR adalah anak-anak korban Tsunami dan konflik GAM-TNI beberapa tahun lalu. Mengambil bahagian dalam ucapan adalah Hj Abdul Hamid sendiri dan juga Teungku Imam dikawasan tersebut. Dalam ucapannya, antara lain, Hj Abdul Hamid merakamkan ucapan terima kasih kepada PKPMI-CA yang menjayakan program ini dengan baik dan ucapan terima kasih juga ditujukan kepada masyarakat setempat yang turut membantu program ibadah qurban ini. Menurut beliau, PERKIM akan berusaha menjadikan program ibadah qurban di Aceh ini sebagai program tahunan untuk masa akan datang dengan bekerjasama sepenuhnya dengan PKMPI-CA.

Tetamu yang tiba menjamu selera selesai majlis pembukaan tersebut sambil menikmati persembahan nasyid mahasiswa Malaysia dari kumpulan In-Shoff dan Dikir Barat dari anak-anak Malaysia yang sebahagian besarnya berasal dari Kelantan Darul Naim. Tetamu beransur surut menjelang waktu Asar. Sebelum pulang ke Banda Aceh, rombongan PERKIM Kuala Muda turut menyampaikan sumbangan wang raya dan makanan kepada anak-anak yatim ACR.

Pengarah program, Al-Akh Ikram Ramli ketika dihubungi enggan mengulas lanjut mengenai program dibawahnya ini kerana agak terharu dengan keberhasilan yang dilakukan bersama ini. Beliau mengucapkan rasa syukur kepada Allah dan terima kasih kepada yang merealisasikan sikap ‘amal jama’ie’ dalam bekerja.

Dalam taklimat akhir dari YDP PKPMI-CA, Al-Akh Mohammad Azzar Ismail pada sebelah petangnya kepada panitia pelaksana dan ahli, beliau merakamkan ucapan terima kasih diatas pengorbanan dan kerjasama yang baik dari semua. Harapan beliau agar acara sebegini diteruskan lagi pada tahun akan datang dan pengalaman kali pertama ini dapat dijadikan sebagai ilmu untuk mempertingkatkan lagi kelancaran program sebegini buat kali yang seterusnya.

Tidak ada komentar: